Alla inlägg under december 2011

Av Kim Söderlund - 24 december 2011 12:07

I dag är det julafton och ännu sitter jag på jobbet, slutar kl 14. Då ska jag hem och fira med familjen.


Förra söndagen hade jag samtal med mitt Doulapar nr 2. Har inte hunnit med att skriva om det samtalet förren nu, har legat sjuk i halsfluss hela veckan.


Detta samtal var nr 2 och vi ska hinna med 2 samtal till innan förlossningen. Vi pratade mycket om kvinnas önskemål inför förlossningen och vad hon vill ha hjälp med efteråt. Förra förlossningen blev väldigt kaosartad rent känslomässigt, kvinnan kände sig inte riktigt bekväm till en början och hade känslan av att hon var sjuk. Amningen gick inte riktigt som hon hade tänkt sig, blev stressad och hade flera mjölkstockningar.


Hon vill så länge det går undvika ryggbedövning, i stället använda sig av icke medicinska metoder för att lindra smärtan.Hon är rädd för att allt ska stanna upp och sedan inte kunna krysta.


Min främsta uppgift är att hjälpa till att få kvinna att vara fokuserad, vara avslappnad och hjälp till med andningen. Pappan tycker det är svårt med andning och vill därför ha hjälp för hur han på bästa sätt kan hjälpa sin sambo, det ska vi prata om och öva på nästa gång vi ses.


Kvinnan själv säger att när hon får värkar vill hon bara vara i fred och ligga ner, därför säger hon "du måste säga till mig på skarpen och få mig ur sängen".


I det stora hela är detta par ett väldigt lugnt och avslappnat par men kanske lite för lugnt :)


Doulaparet nr 3 som ska ha i början av april ska jag träffa igen nu i mellandagarna. Dom vill gärna träffas en gång till innan dom bestämmer sig för om en Doula våre någor för just dom. Bra tycker jag, det ska kännas bra och bekvämt med en Doula! Dessutom får jag chansen att se deras vackra hem igen, så fint!


God jul på er!

Av Kim Söderlund - 12 december 2011 22:08

I dag träffade jag ett nytt par som förhoppningvis blir ett nytt Doulapar. Det var ett trevligt möte med mycket känslor, många skratt och underbart god soppa!


Vi får se vad som händer, om jag får uppdraget kommer jag också att dela med mig av mer info givetvis med godkännande av Doulaparet, dock kommer det alltid bli så anonymt så ingen vet vem någon är :)


På söndag är dags för samtal nr 2 med ett annat par.


Inser att i bloggen kommer det att bli luddigt med Doulapar nr 1, 2 och 3 osv. Men huvudsaken är väl att jag har koll på vem som är vem och vad mitt uppdrag är ;)


Må gott alla mina bloggläsare!



Av Kim Söderlund - 5 december 2011 09:39

Länge sen jag skrev, men med ett heltidsjobb och sjuka barn så blir det ibland lite svårt att hitta tid till allt bloggande. Men nu så...


Förra veckan fick jag ännu ett mail från ett par som väntar barn nr 2 till våren. Vi ska träffas för ett första möte nu i veckan eller nästa vecka.


Det är så roligt med allt Douleri, dessa fina föräldrarpar jag får träffa och få dela deras glädje och förväntan, det är underbart!


Förra veckan var jag på besök hos min första Doulabebis, 4 veckor efter förlossningen. Eftersom alla har varit sjuka så har det dragit ut på tiden. Han var så söt lilla gossen och jag satt mest bara i soffan med gossen på mitt bröst och bara hade det mysigt i 3 timmar! Fick ett underbart fint tackkort  som mamman och storasyster hade gjort tillsammans. Lägger upp det här på bloggen så fort jag hinner!


Den första snön har fallit här i Växjö och SOLEN skiner, lite små mysigt! :)



Presentation


Kim Söderlund, 31 år. Bor tillsammans med min sambo och våra två barn. Utbildad Behandlingspedagoch Doula.

Upplägg

Som Doula stödjer jag blivande föräldrar både innan, under och efter förlossningen. Ett vanlig upplägg på ett Doulauppdrag är att jag träffar kvinnan och hennes partner ca 3ggr innan förlossningen, har jour 2 veckor innan och 2 veckor efter beräknad födsel, är med under förlossningen och träffar föräldrarna och bebisen ca 1 vecka efter att man kommit hem från bb. Självklart kan man lägga upp det precis som man vill!

 

Kontakt

Om du/ni har några frågor så kontakta gärna mig via e-post eller telefon.

e-post:

soderlund.kim@gmail.com

Tfn: 073-9939845

Länkar

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards