Alla inlägg under april 2011

Av Kim Söderlund - 26 april 2011 09:20

Har sökt en kurs till hösten, spädbarnspsykologi 15p. Tror det kan vara super intressant så nu hoppas jag på att jag kommer in!


Kursen handlar om:

Kursen ger en bred orientering om små barns mentala hälsa och utveckling under tidig barndom med betoning på fosterstadiet, tiden kring födelsen och de första levnadsåren med hjälp av utvecklingspsykologiska teorier och ny samspelsforskning. Övergången till föräldraskap för kvinnor och män, den nya familjens utveckling och samspelet mellan barn och föräldrar studeras inom tre huvudområden:
  • Graviditet och fosterstadium
  • Perioden kring förlossning och nyföddhetsperiod
  • Spädbarnsperioden och de första levnadsåren
Kursen är särskilt lämplig för dig som arbetar med eller vill arbeta med yngre barn och deras föräldrar.
 
hoppas hoppas hoppas
Av Kim Söderlund - 16 april 2011 15:50

I Göteborg nu pågår Baby - Barnmässan och på plats finns representanter från Födelsehuset. Östra sjukhuset i Göteborg ska bygga ut och då vill Födelsehuset att det ska finnas en ABC - förlossning.


I dag finns det en artikel med i Göteborgs Posten om just detta http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.603193-bygg-ut-ostra-sjukhuset-for-abc-forlossningar

Av Kim Söderlund - 15 april 2011 21:48

Amning är ett ämne som det alltid diskuteras mycket om. Jag är för amning, jag vill att alla (om det går) ska få uppleva amningen. Det är mysigt, ger närhet, trygghet och är oerhört bra för det nyfödda barnet.


Med mitt första barn Love gick inte amningen lika bra. Love skrek väldigt mycket de första veckorna och det började redan på BB. Nu ett par år efteråt kan jag känna att jag inte fick den hjälp jag behövde. Jag bad inte heller om hjälp. Men som förstagångsförälder kan det i bland vara svårt att veta när och om man ska be om hjälp.


Love hade svårt att ta bröstet eftersom han skrek så mycket vilket resulterade i att vi också gav flska, vilket gjorde Love förvirrad. När han tog flaska kunde han inte bröstet och så tvärtom. Det hela slutade med att han vägrade ett bröst så att jag bara ammade på det ena och det resulterade i att mjölken sinade. Efter 3 veckor slutade jag med helamning och efter 6 veckor slutade jag amma helt. Det blev en fröjd för både mig och Love, jag slapp vara frustrerad och Love slapp skrika.


Nu efteråt vet jag att det finns hjälp att få, nästan alla kan amma men det tar TID att få det att fungera ordentligt. Vi fick reda på att Loves mage inte tålde proteinet i mjölket, det var därför han skrek. Hade jag förstått det tidigare eller hade en läkare eller kvinnan på bvc gett mig tips att sluta med mjölkprodukter så hade allt gått mycket smidigare.


Det är svårt till en början att få till det med amningen, men ge det tid, flera veckor (ibland månader). När det sedan fungerar är det underbart att amma!


Med mitt andra barn hade jag med mig allt som jag lärde mig med Love. Det gick jätte bra att amma från första stund och jag bad om hjälp på BB. Jag hade skrivit i mitt förlossningsbrev att jag ville ha mycket hjälp med amningen på BB. Jag ammade Signe tills hon själv inte ville mer och då var hon 6,5 månader.

Av Kim Söderlund - 7 april 2011 21:02

Fast än jag inte har något riktigt doula uppdrag ännu så får jag ändå användning av mina kunskaper. Det är många som vill vill ha tips, råd och någon att prata förlossning med. Eftersom jag älskar att prata graviditeter och förlossningar så ställer jag gärna upp på en massa prat! I bland kan det räcka för kvinnor och deras partner att bara få prata av sig innan förlossningen, ställa frågor och få en massa "bra ha" tips att ha med sig i tankarna när det väl sätter igång. Alltså behövs jag inte alltid bara på förlossningen utan det kan räcka med stöd innan och/eller efter för att prata om sin förlossning, få tips och råd gällande amningen och första tiden med bebisen.

Presentation


Kim Söderlund, 31 år. Bor tillsammans med min sambo och våra två barn. Utbildad Behandlingspedagoch Doula.

Upplägg

Som Doula stödjer jag blivande föräldrar både innan, under och efter förlossningen. Ett vanlig upplägg på ett Doulauppdrag är att jag träffar kvinnan och hennes partner ca 3ggr innan förlossningen, har jour 2 veckor innan och 2 veckor efter beräknad födsel, är med under förlossningen och träffar föräldrarna och bebisen ca 1 vecka efter att man kommit hem från bb. Självklart kan man lägga upp det precis som man vill!

 

Kontakt

Om du/ni har några frågor så kontakta gärna mig via e-post eller telefon.

e-post:

soderlund.kim@gmail.com

Tfn: 073-9939845

Länkar

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards