Alla inlägg under november 2011

Av Kim Söderlund - 12 november 2011 10:09

Ständigt är det en massa förelässningar, möten och andra Doulaträffar i Göteborg. Det är synd att man inte bor närmre, för jag hade åxå velat gå på fler föreläsningar och få träffa andra Doulor. Att få mer kunskap och byta tankar och erfarenheter med varandra är viktigt för den personliga utvecklingen!


Det finns alltid någon kurs eller utbildning man kan gå, både som Doula, gravid, för partnern eller nyblivna föräldrar. Om ni är intresserade gå då in på www.fodelsehuset.se




Av Kim Söderlund - 11 november 2011 18:26

Ser att förra inlägget inte blev så bra, mycket felstavningar och inga mellanrum.


Det nya doulaparet är ett yngre par med ett barn sen innan. Nu har vi bara träffats en gång hittills men vad jag förstår kommer mitt uppdrag gå ut på att ha koll på förlossningsförloppet så gott det går, vägleda och se till att paret är lugna och fokuserade. Återigen kommer det bli mycket fokus på avslappning och andning. :)


Under förra förlossningen bad kvinnan om ryggbedövning men det kom akutfall emellan. När hon väl fick den så tyckte hon om den, fick vila. Men sedan drog aldrig förlossningen riktigt igång igen. Värkstimulerande  dropp fick sättas in men vad jag förstod blev det något fel på nålen så det kom aldrig igång ordentligt. I slutet när det var dags att krysta hade inte kvinnan några krystvärkar och fick inte till det med krystandet och barnet fick tas med sugklocka.


Paret upplevde förlossningen rätt så bra fram till slutet då det kändes som hopplöst och misslyckat. Barnmorskorna verkade stressade och hade inte riktigt tid att vara inne på rummet och vägleda paret i sin förlossning, inte heller under krystvärkarna.


Nästa gång vi träffas ska vi ta en ordentlig titt på journalerna och ta fram ordboken så man förstår vad alla förkortningar står för :)

Ofta är det så att man uppfattar förlossningen på ett annat sätt än det som står i journalen.


Allt jag skriver om mina Doulapar i bloggen skrivs med hänsyn till paren, inga namn eller detaljer som kan avslöja vem någon är kommer att uppges.








Av Kim Söderlund - 8 november 2011 21:34

Mitt internet ligger nere så jag försöker blogga från iphonen, vi får väl se hur det blir! :)I söndags var jag på ett första möte angående ett eventuellt nytt Doulauppdrag. Vi pratar länge om det mesta men mycket oden förra förlossningen. Doulaparet har bf i slutet på mars, så just nu är kvinnan i vecka 20. Jag bad paret tänka igenom allt och prata med varandra och sedan återkomma.Dagen efter fick jag ett mail om att dom gärna ser mig som sin Doula. Hurra för ett nytt uppdrag, underbart!Återkommer med mer Doulainfo när min dator fungerar igen!

Av Kim Söderlund - 5 november 2011 08:58

I går fick jag ett sms av mamman till min första Doulabebis. Alla mår bra, amningen fungerar, storasyster är glad åt lillebror och alla njuter av sin nya familjemedlem. Ett stor TACK fick jag och jag blev helt rörd i hjärtat och en tår trillande ner för kinden när jag gick längs Storgatan.


Efter två dagar på bb var dom nu redo att lämna avdelningen för att visa gossen sitt hem på landet. Nästa vecka tar jag mina kids och åker dit för att hälsa på. Givetvis är en liten present inköpt och inslagen av en 3 åring!


Hoppas på att kunna ta ett nytt fint kort och lägga ut här på bloggen så ni verkligen får se hur fin, stor och stark han är!

Av Kim Söderlund - 5 november 2011 08:52

På söndag ska jag träffa ett nytt par som har bf i Mars. Ett första möte där vi lär känna varandra, ser om personkemin går ihop. Ett möte där vi träffas och pratar om min roll som Doula och om parets förväntningar och önskningar.


Där efter tar paret beslut om dom skulle kunna tänka sig att ha mig som sin Doula, att stödja och hjälpa dom under graviditeten och sedan när deras lilla bebis ska födas fram till världen.


Av Kim Söderlund - 3 november 2011 10:00

Nu har jag inga Doulauppdrag förren i Mars månad. Skulle behöva fler, gärna i december och januari. Någon som känner någon som känner någon som kanske vill tipsa om mig?


Allt börjar alltid med ett första möte, ingenting är bestämt då. Ett första möte då vi lär känna varandra och berättar lite om oss själva och vad ett Doulauppdrag är. Det är först efter det första eller det andra mötet som man behöver bestämma sig för om jag är rätt för just er.


Jag är fortfarande helt gratis så länge det är inom 1 timmes bilväg från Växjö, annars tar jag betalt bara för resekosntander.

Av Kim Söderlund - 2 november 2011 13:02

                                                  

               

                      Jag innan operationen


I dag har jag varit med om helt magiska saker, en liten gosse har kommit till världen!


Doulaparet hade tid på förlossningen kl 7 i morse. Allt gick enligt planen och kl 9.02 föddes en gosse med kejsarsnitt. Den fina gossen med mycket hår vägde 5,6 kg och var 55 cm lång, stor och stark redan från början! :)


                                                  

             

Jag med min första Doulabebis. Givetvis har jag frågat om lov innan jag la upp bilden!


Det har varit häftigt och lite omtumlande att få vara med om ett kejsarsnitt. Eftersom jag satt snett bakom pappan så såg jag hela operationen även om jag valde att fokusera på mitt par. Det är en stor operation och det krävs mycket arbete men vi ska vara glad att det finns kejsarsnitt att ta till när det väl behövs. Men jag skulle inte råda någon att använda kejsarsnitt som förlossningsmetod om det inte verkligen behövs!


Givetvis var Doulaparet lite nervösa och mycket förväntansfulla men annars upplevde jag hela situationen som väldigt lugn och harmonisk.


Min roll som Doula var mest att bara finnas till, behålla lugnet och småprata om oväsentliga saker i väntan på operation, behjälplig vid ryggbedövning, att sitta vid mamman när när pappan fick gå iväg med bebisen, hålla bebis, ta kort och köra tillbaka sängen med den nyförlösta kvinnan upp till förlossningen igen.

En mycket skön och behaglig Doularoll! :)


Nu hoppas vi på fler Doulabebisar i framtiden!

Av Kim Söderlund - 2 november 2011 13:02

                                                  
               

                                                  
                                      Jag innan operationen


I dag har jag varit med om helt magiska saker, en liten gosse har kommit till världen!


Doulaparet hade tid på förlossningen kl 7 i morse. Allt gick enligt planen och kl 9.02 föddes en gosse med kejsarsnitt. Den fina gossen med mycket hår vägde 5,6 kg och var 55 cm lång, stor och stark redan från början! :)


                                                  
             

                                             Jag med min första Doulabebis. Givetvis har jag frågat om lov innan jag la upp bilden!


Det har varit häftigt och lite omtumlande att få vara med om ett kejsarsnitt. Eftersom jag satt snett bakom pappan så såg jag hela operationen även om jag valde att fokusera på mitt par. Det är en stor operation och det krävs mycket arbete men vi ska vara glad att det finns kejsarsnitt att ta till när det väl behövs. Men jag skulle inte råda någon att använda kejsarsnitt som förlossningsmetod om det inte verkligen behövs!


Givetvis var Doulaparet lite nervösa och mycket förväntansfulla men annars upplevde jag hela situationen som väldigt lugn och harmonisk.


Min roll som Doula var mest att bara finnas till, behålla lugnet och småprata om oväsentliga saker i väntan på operation, behjälplig vid ryggbedövning, att sitta vid mamman när när pappan fick gå iväg med bebisen, hålla bebis, ta kort och köra tillbaka sängen med den nyförlösta kvinnan upp till förlossningen igen.

En mycket skön och behaglig Doularoll! :)


Nu hoppas vi på fler Doulabebisar i framtiden!

Presentation


Kim Söderlund, 31 år. Bor tillsammans med min sambo och våra två barn. Utbildad Behandlingspedagoch Doula.

Upplägg

Som Doula stödjer jag blivande föräldrar både innan, under och efter förlossningen. Ett vanlig upplägg på ett Doulauppdrag är att jag träffar kvinnan och hennes partner ca 3ggr innan förlossningen, har jour 2 veckor innan och 2 veckor efter beräknad födsel, är med under förlossningen och träffar föräldrarna och bebisen ca 1 vecka efter att man kommit hem från bb. Självklart kan man lägga upp det precis som man vill!

 

Kontakt

Om du/ni har några frågor så kontakta gärna mig via e-post eller telefon.

e-post:

soderlund.kim@gmail.com

Tfn: 073-9939845

Länkar

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards