Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Kim Söderlund - 25 mars 2012 20:39

En Doulabebis har kommit, mitt Doulapar nr 2 har fått en flicka! I natt kl 03 fick jag ett sms där det stod att kvinnan hade täta sammandragningar men skulle pröva att ta 2 alvedon och sen försöka sova. Hörde inget mer förren kl 07,50 då mannen ringer och säger "nu åker vi in". Jag var totalt yrvaken så jag slängde på mig kläderna, svepte i mig ett glas yoggi och körde det fortaste jag kunde till förlossningen. På vägen hann jag även med att skicka ett sms till mina andra Doulapar om att jag skulle ha telefonen på ljudlöst under dagen.


Jag kom in till förlossningen strax efter Doulaparet. En mycket trevlig Barnundersköterska visade mig in till deras rum. När jag kommer in på förlossningsrummet står kvinnan på alla fyra i sängen och säger "jaaaa". Kvinna hade gjort det mesta av jobbet hemma och var öppen 10 cm när hon kom in. Mannen står fint vid kvinnans sida och masserar henne i ryggslutet medan jag står vid huvudändan och pratar lugnande med henne, berömmer henne för vilket bra jobb hon gör och hur fint hon andas.


Ibland tappade hon fokus och börjar i stället säga "kan inte", "nej" eller "aj". Men det var lätt att få henne tillbaka, hon lyssnade fint på både mig och barnmorskan!


Efter ca 20 min på förlossningen kom en helt perfekt liten bebis ut, galet bra jobbat av föräldrarna!

Ett flickebarn på 3342 gram och 50 cm lång.


Moderkakan kom ut efter lite extra stimulering och flickan sökte direkt efter bröstet som åxå hann med att bajsa ner hela sin pappa! :)


En perfekt morgon!   

Presentation


Kim Söderlund, 31 år. Bor tillsammans med min sambo och våra två barn. Utbildad Behandlingspedagoch Doula.

Upplägg

Som Doula stödjer jag blivande föräldrar både innan, under och efter förlossningen. Ett vanlig upplägg på ett Doulauppdrag är att jag träffar kvinnan och hennes partner ca 3ggr innan förlossningen, har jour 2 veckor innan och 2 veckor efter beräknad födsel, är med under förlossningen och träffar föräldrarna och bebisen ca 1 vecka efter att man kommit hem från bb. Självklart kan man lägga upp det precis som man vill!

 

Kontakt

Om du/ni har några frågor så kontakta gärna mig via e-post eller telefon.

e-post:

soderlund.kim@gmail.com

Tfn: 073-9939845

Länkar

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards